23 kwietnia 2024
Posiadanie wiedzy to klucz do zmiany. Bank Żywności w Tczewie nie tylko dostarcza pomoc żywnościową dla tych, którzy jej potrzebują, ale także oferuje warsztaty edukacyjne, które mogą zmienić życie. Mamy
03 kwietnia 2024
POL Pomimo tego, że mamy już kwiecień i coraz bliżej nam do aury wiosennej, to jeszcze na chwilę chcielibyśmy wrócić wspomnieniem do zeszłorocznych warsztatów, które stały się owocem naszej refleksji
28 marca 2024
Wielkimi krokami zbliżamy się do terminu rozpoczęcia kolejnego cyklu warsztatów w ramach działań towarzyszących pomocy żywnościowej. Od maja do października 2024 roku przeprowadzimy łącznie kilkadziesiąt warsztatów, których uczestnikami będą beneficjenci
28 kwietnia 2021

 

 

Ile dawać dziecku kieszonkowego? Od czego powinna zależeć jego wysokość? W jaki sposób nauczyć dziecka gospodarować własnymi pieniędzmi? Jak pokazać dziecku zalety wykonywania obowiązków, rozsądnego kupowania i dzielenia się z innymi? To tylko niektóre z wątpliwości dotyczące pieniędzy, które spędzają sen z oczu rodzicom. My uważamy, że warto edukować dziecko „na własną rękę”, aby zaopatrzony w zdrowe nawyki, młody człowiek świadomie wyruszył w ekonomiczną dorosłość i zdobył finansową niezależność.

 

Wiemy, że otwarte i uczciwe rozmowy rodziców z dziećmi na temat finansów są częstokroć wyjątkowo trudne. Bardzo często rozmowom tym towarzyszą silne odczucia i gwałtowne emocje. Mimo wszystko, postaramy się zachęcić to takich rozmów i uzasadnić dlaczego warto je prowadzić.

 

Spójność przekazu, czyli bądź przykładem

 

Zanim przejdziemy do słów, zacznijmy od czynów. Bycie przykładem, świetnie się sprawdza na każdym polu, dotyczącym wychowywania dzieci i nie tylko. Warto zatem przyjrzeć się sobie.

 

Dziecko rozrzutnego ojca i skrajnie oszczędnej matki, może w dorosłym życiu zaciekle oszczędzać cały rok, by potem roztrwonić te ciężko zebrane plony przy pierwszej nadarzającej się okazji, np.: urodzin, świąt czy chociażby rzekomo okazyjnych zakupów.

Ta zasada „spójności przekazu”, właściwie dotyczy każdego przekonania, które uważasz za wartościowe i chciałbyś przekazać swojemu dziecku. Same słowa nie wystarczą, jeżeli Twój tryb życia im przeczy.

 

Zatem jeżeli chcemy, aby dziecko oszczędzało, sami tak róbmy i rozmawiajmy z dzieckiem o rozsądnym zarządzaniu posiadanymi pieniędzmi.  

 

Pieniądze jako wartość

 

Rozmowa o pieniądzach, to również rozmowa o wartościach. Człowiek łączy w sobie dwa światy – duchowy i materialny. Każdy z nas do stabilnego rozwoju potrzebuje zarówno dóbr duchowych, jak i materialnych. Rozmawiając z dziećmi o pieniądzach warto podkreślić, że są dobra, których rzeczywiście kupić nie można: przyjaźni, miłości, czy szacunku.

 

Natomiast, aby się rozwijać potrzebujemy również pożywienia, ubrania, mieszkania, książek, a więc pieniędzy, którymi będziemy mogli za to wszystko zapłacić. Przy pomocy dóbr materialnych nie tylko zaspokajamy swoje potrzeby biologiczne, ale dobra te są niezbędne do kształtowania przestrzeni ułatwiającej, czy wręcz umożliwiającej nam, dążenie do innych celów.

 

Powinniśmy jak najwięcej rozmawiać z dziećmi i uświadamiać im, że pieniądze niejednokrotnie wybawiają nas z opresji i że są po prostu potrzebne do życia. Nie są może celem same w sobie, ale na pewno są środkiem do zdobycia samodzielności, niezależności i możliwości dalszego rozwoju.   

 

„Finansowa inteligencja”

 

Jeżeli więc chcemy swoje dzieci wychować w szacunku do pieniędzy, ale też  też rozwinąć w nich „finansową inteligencję”, niezbędna będzie nie tyko rozmowa o codziennych radościach i troskach, ale też rozmowa o pieniądzach. One są nieodłączną częścią naszej codzienności.

 

Aby te rozmowy nie sprawiały wrażenia sztucznych i wymuszonych warto wykorzystać nadarzające się okazje do przedyskutowania finansowego aspektu naszych decyzji i działań. Na przykład omawiając wyjazd na wakacje i związane z tym wyjazdem wydatki. Warto dokładnie je omówić z dzieckiem. Wyjaśnić ile kosztuje podróż, jaki jest koszt doby hotelowej, czy pola namiotowego. Wówczas abstrakcyjny pieniądz, nabierze bardziej konkretnego wymiaru. 

 

 

Oszczędzanie

 

Rozmowa o potrzebie szanowania rzeczy swoich a także innych osób, ograniczenia marnowania jedzenia, czy przekazywania używanych zabawek lub książek kolejnym dzieciom, to pośrednio także rozmowa o pieniądzach i ich oszczędzaniu. Dbanie o własne otoczenie, szanowanie materialnych rzeczy, za które zapłaciliśmy, może znacznie przyczynić się do kształtowania umiejętności sprawowania kontroli nad pieniędzmi.

 

O co cały ten ambaras?

 

Warto nakreślić dzieciom bezpośrednie zależności zachodzące między naszym życiem, a dobrym gospodarowaniem własnym majątkiem. Dzieci muszą wiedzieć, że bez pieniędzy często nie będą mogły realizować swoich marzeń, rozwijać pasji, czy inwestować w swój własny rozwój.

 

Umiejętność gospodarowania pieniędzmi, inwestowania ich czy oszczędzania to nawyki, które uczą dzieci samodzielności i obowiązkowości, potrzebnych w okresie wchodzenia w dorosłe życie.

 

Świadomość miejsca i roli pieniądza w naszym życiu, czemu one służą i dlaczego są niezbędne, pozwoli dziecku na zrozumienie, że nie są celem samym w sobie i nie definiują wartości człowieka. Są one raczej narzędziem, które umożliwia realizację celów i naszych wartości życiowych. To nie pieniądze mają wartość samą w sobie, ale dobra i usługi, które można za nie kupić, takie jak pożywienie, schronienie czy informacje. Pieniądze zatem stają się narzędziem do zdobycia wartościowych dóbr i usług.

 

Jakie tematy warto poruszyć podczas rozmowy z dzieckiem na temat pieniędzy?

 

  • Budżet domowy – bardzo często dzieci nie mają świadomości, że za gaz, prąd, czy Internet, trzeba zapłacić – omówcie to razem.
  • Cel oszczędzania i odkładania pieniędzy. Jakie macie pomysły na oszczędzanie pieniędzy?. Warto dzieciom tłumaczyć, dlaczego zakup danej rzeczy jest zbędny. Wyjaśnić im, że może lepiej odłożyć te pieniądze i przeznaczyć je na jakiś konkretny cel, a nie chwilową zachciankę. Warto ustalić cel oszczędzania! Będzie on świetną motywacją. Należy też wspomnieć o możliwości odkładania pieniędzy np. otrzymanych z okazji urodzin.
  • Skąd wziąć pieniądze? Porozmawiaj z dzieckiem na temat własnej pracy, na czym polega, skąd czerpiesz motywację i jaki to ma związek z pieniędzmi. Opowiedz o rożnych formach zarabiania pieniędzy: własna działalność, praca na zlecenie, praca na etacie, praca sezonowa, dorywcza.
  • Rola banków. Jeżeli to możliwe załóż dziecku rachunek, wyrób kartę bankomatową.
  • Wartość dzielenia się z innymi. Wyjaśnij, że mając więcej pieniędzy, możemy wspomóc tych, którym wiedzie się gorzej. Dzielenie się, wspieranie innych może być jednym z przyjemniejszych aspektów posiadania pieniędzy.
  • Buduj w dziecku przekonanie, że pieniądze nie są celem samym w sobie, a raczej narzędziem do realizacji swoich planów i w żadnym wypadku nie definiują wartości człowieka. Tak by dziecko ceniło, ale nie przeceniało wartości pieniędzy.

 

I na koniec mała dygresja.

 

Warto sobie uświadomić, że pieniądz jest to wartość symboliczna. Sam w sobie (materiał potrzebny do jego produkcji), jest wart znacznie mniej niż jego nominalna wartość.  Symbolicznym pieniądzem są też karty płatnicze i wszelkie transakcje bezgotówkowe. I to właśnie ten symboliczny pieniądz wpływa na ludzkie wybory i  zachowania. Trudno się zatem dziwić, że dzieciom tak trudno zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi.

 

Edukacja finansowa to stopniowe uświadamianie dziecka czym są pieniądze, czemu służą i dlaczego są nam niezbędne.

 

Gorąco Cię do niej zachęcamy.

Jak rozmawiać z dziećmi o pieniądzach?

Siedziba

 

ul. Kwiatowa 2

83-110 Tczew

 

Korespondencja / magazyn

 

Rukosin 4

83-113 Turze

 

Informacje

 

KRS 0000164712

NIP: 5932379609

REGON: 192924175

Nr konta: Santander 05 1090 2620 0000 0001 4207 6178

Centrala

 

tel. (58) 588 70 06

biuro.tczew@bankizywnosci.pl

 

(Pon. - Pt. 7:00 - 15:00)

 

Koordynacja POPŻ

 

Maria Jankowska

tel. (58) 588 70 06

maria.jankowska@bankizywnosci.pl

 

Dystrybucja POPŻ

 

Justyna Nibus

tel. (58) 588 70 06

justyna.nibus@bankizywnosci.pl

Skontaktuj się z nami

Kontakt do Banku Żywności w Tczewie

Chcę pomagać

Start

Żywność przekazują

 Partnerzy  wspierający

Partnerzy strategiczni

Bank Żywności w Tczewie z siedzibą w Rukosinie 4 (83-113 Turze), NIP: 5932379609, REGON: 366714641, adres e-mail: biuro.tczew@bankizywnosci.pl, tel. kontaktowy: (58) 588 70 06

 

Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści oraz zdjęć zabronione.

Obowiązek informacyjny przed wyrażeniem zgód na przetwarzanie danych (zobacz)

 

Realizacja: Consulting Adam Plutowski